Deze teksten en tekeningen zijn gemaakt door Lilian. Mogelijk gemaakt door Blogger.

vrijdag 20 november 2015

Echt herfst

Is de behoefte om een herfstlogje te schrijven niet een beetje cliché? Misschien wel, maar ik hou van de herfst. Ik schreef het hier al eerder: geen groter genoegen voor mij dan schoppen door de bergjes van afgevallen bladeren. Niet alleen dat, het is ook dat onstuimige, dat grillige van dit jaargetijde... mooi en soms een kwelling tegelijkertijd.

Herfstblaadjes (inkt en aquarel)

Zo was ik gisteren voor mijn werk op weg naar Almere-Poort, één van de vele in aanbouw zijnde nieuwbouwwijken van ons land. Ik reisde met de trein. Langs allerlei plaatsen waarvan ik de namen voorheen alleen kende van de topografielessen. Tja, dat heb je, als je denkt dat Sprinter iets anders is dan stoptrein. Het waaide flink. Mensen die van buiten de trein in kwamen hadden zonder uitzondering rode neuzen en al even vurige wangen. Vlak voor Leiden stapten er twee meisjes in. Lange haren, die eerst voor het raam getemd moesten worden, daarna de make-up bijwerken: flinke klodders mascara op de wimpers en een straffe lijn om de ogen. Enigszins gniffelend nam ik waar hoe de wind hun inspanningen weer ongedaan maakte, tijdens het uitstappen op station Amsterdam-Zuid.

Hoewel de vele stops van de trein me ergerden, genoot ik van de vele gezichten van de herfst onderweg. Uiteindelijk stapte ik uit op station Weesp, waar een volgende sprinter me naar Almere-Poort zou brengen. Op het station kon ik maar nauwelijks weerstand bieden aan het spel van de wind. Ik rilde, dook diep in de kraag van mijn jas, maar de wind bleef me plagen. Aangekomen op de plaats van bestemming, moest ik met een stadsbus mee om op de plek van mijn afspraak te komen. Ik zou flink verwaaid aankomen, daar had ik me al bij neergelegd. Waar ik alleen niet op gerekend had, was dat het ineens begon te miezeren. Ik had geen paraplu meegenomen, want die zou ik toch niet ophouden, had ik tevoren bedacht.

Gelukkig zette de regen niet echt door, want dan had ik nog een probleem gehad. Nog een probleem? Jazeker, want het routekaartje dat ik thuis geprint had, bleek voor geen meter te kloppen. In een gebouw dat Homerusmarkt heette, zaten wat winkels en ik besloot daar de weg te vragen. Jammer genoeg stuurden de medewerkers van de notenbar (die overigens heel aardig en behulpzaam waren) me onbedoeld alsnog een verkeerde kant op. Daar liep ik dan, bibberend in de nieuwbouw van Almere. Rode neus en rode wangen. Er waren niet eens blaadjes om in te schoppen, want bomen waren er nog niet veel geplant. Dan maar even bellen naar mijn afspraak. Uiteindelijk kwam alles goed. Ik verwaaid, te laat, maar wel welkom. Mijn afspraak gniffelde zoals ik om de meisjes bij Amsterdam-Zuid gegniffeld had. Eigen schuld.

De terugreis verliep soepeler. Al belandde ik nog wel eventjes op Schiphol, waar ik de politie met honden op het perron trof. Ja, na de aanslag in Parijs is iedereen voorzichtig, dacht ik nog. Het gaf me toch even een ongemakkelijk gevoel.

Eindelijk op weg naar huis, een snelle trein met wifi. De regen striemde de treinramen, de wind floot. Een laatste teistering vanaf de trein naar mijn huis: regen en wind. Koud tot op mijn botten draaide ik de sleutel in het slot van mijn huis.

Daar was het behaaglijk, warm. Schoenen uit, pantoffels aan... vouw mijn benen onder me op de bank. Buiten regen en wind, binnen heerlijk warm. Blij om thuis te zijn. Dat is echt herfst.

14 reacties:

  1. Herfst Lilian,een prachtig aquarel, en wat een mooie kleuren!
    een echt herfst verhaal zo mooi wat je zo al ziet,en dan het weer thuis komen
    ik zie het zo voor me......Lilian met de pantoffels op de bank.
    Wens je een warm en gezellige weekend
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij was dat wel echt herfst ja... Al moet je dat weer niet te vaak meemaken ☺ Het is dan altijd wel extra fijn thuiskomen. Dank je wel voor je lieve complimenten en ik hoop dat ook jij gaat genieten van een warm en behaaglijk weekend😊

      Verwijderen
  2. Gezellig om te lezen Lilian en je tekening heeft de uitstraling van een beschilderde tegel die ik zo aan ons huis ter versiering zou hangen naast onze voordeur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Dank voor het compliment, Novelle! Voor het complete plaatje moeten er dan nog wel drie tegeltjes bij, zodat je per seizoen kunt wisselen... moet ik nog even aan werken:-)

      Verwijderen
  3. prachtig tekening heb je gemaakt. Ik vind de kleuren van herfstbladeren erg mooi geworden.Gelukkig verder liep goed af met de reis. Alleen heen wat minder. Terug is beter. Treinen hebben wel eens probleem. Wij gaan ook wel eens met de trein. De laatste tijd niet meer. Wij hebben geen auto. Wij doen openbaar vervoer. Ik vond vandaag ook koud. De hele dag geregend hier. Niks aan zo.
    Fijne avond. Lekker genieten achter kachel zitten.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! De kleuren van de herfst zijn zo mooi, dat het lastig is om ze te vangen ;-)
      Ja, gelukkig ging de reis verder goed en je maakt nog eens wat mee hè. Ik doe tegenwoordig bijna alles met het openbaar vervoer. Als je in de binnenstad moet zijn is dat vaak veel handiger. Alleen moet je het geluk hebben dat de diverse lijnen goed op elkaar aansluiten en dat is jammer genoeg niet altijd het geval.
      Voor jullie ook een fijn weekend en een fijne week!

      Verwijderen
  4. Mooie kleuren en dan je verhaal ... Het voelt naar herfst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) ja zowel letterlijk als figuurlijk... maar het was goed. Herfst voelen tot in je botten, zo af en toe moet dat gewoon.

      Verwijderen
  5. Wat heb je dit leuk verteld, heb zelf al jaren niet meer met de trein gereisd maar ik vond het altijd prettiger reizen dan met de bus...

    Het leuke aan de trein is dat je zoals je zelf al verteld zoveel ziet onderweg en ook in de trein zelf leuk kan observeren...

    Kan me voorstellen dat je blij was toen je weer thuis was heerlijk warm met je voetjes op de bank...

    Ik vind je aquarel heel mooi zo met die herfstkleuren.....

    Een heel fijn weekend.
    Liefs Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah... jij ook al geen bus-fan? Ik ook niet, als ik mag kiezen dan liever trein... maarja, soms heb je niets te kiezen:-) Mensen kijken is altijd wel leuk, maakt niet uit waar... en dan allemaal verhalen erbij verzinnen. Een van mijn heimelijke genoegens:-)
      En of ik blij was weer thuis te zijn... en weet je: soms is dat zo fijn!

      Verwijderen
  6. Wil je even bedanken voor je lieve reactie op mijn logje..

    Wens je voor morgen een fijn begin van de nieuwe week toe Lilian.

    Liefs Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan en vanzelfsprekend, Marianne.
      Dank en ik denk aan je morgen!

      Verwijderen
  7. Heel goed geschreven! Toch maar een prentenboekje maken?
    De tekening is vrolijk. Vrolijke herfst, dat zou ook een kopje kunnen zijn voor deze blogpost!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt leuk dat juist jij dit schrijft :-)
      Op het moment zelf was ik niet echt vrolijk, maar had gekund inderdaad!

      Verwijderen

 

Archief

Volg mij via bloglovin'

Follow on Bloglovin

Big Brother ;-)

Privacy Policy

Kladblokfans tot nu toe: